صفحه اصلی / اخبار حوزه / ویژه ایام وفات حضرت ام المومنین خدیجه الکبری سلام الله علیها

ویژه ایام وفات حضرت ام المومنین خدیجه الکبری سلام الله علیها

مقام ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها اول بانوی مسلمان از روایات و احادیث معصومین

شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها

 

حضرت خدیجه (سلام الله علیها) که از زنان نامدار و ثروتمند قریش بود پانزده سال قبل از بعثت با پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار اولین فردی بود که به رسالت پیامبر ایمان آورد و با تمام توان و ثروت خود به یاری دین اسلام برخاست. وجود حضرت خدیجه برای پیامبر اسلام به قدری اهمیت داشت که پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) رحلت این بانوی بزرگ را مصیبتی عظیم خواند و سال رحلت حضرت خدیجه و حامی بزرگ دیگر خود یعنی حضرت ابوطالب را عام الحزن یعنی سال اندوه نامید.

مقام حضرت خدیجه در پیشگاه خدا
ابوسعید خدری می­گوید: رسول خدا فرمود: وقتی که در شب معراج ، جبرئیل مرا به سوی آسمانها برد و سیر داد، هنگام مراجعت به جبرئیل گفتم : «آیا حاجتی داری؟» جبرئیل گفت: « حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرابه خدیجه برسانی »پیامبر (صلی الله علیه وآله) وقتی که به زمین رسید ، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه ابلاغ کرد. خدیجه گفت «ان الله هو السلام ، وفیه السلام ، الیه السلام ، وعلی جبرئیل السلام ؛ همانا ذات پاک خدا سلام است، واز او است سلام ، وسلام به سوی او باز گردد و برجبرئیل سلام باد.»[۲] پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:
جبرئیل نزد من آمد و گفت : ای رسول خدا!این خدیجه است ، هرگاه نزد تو آمد، بر او از سوی پروردگارش و از طرف من ، سلام برسان:
« و بشرها ببیت فی الجنه من قصب لاصخب و لانصب»
«و او را به خانه­ ای از یک قطعه (از زبرجد ) در بهشت که در آن رنج و ناآرامی نیست ، مژده بده »[۳]

در کتاب «الخصائص الفاطمیه» نقل شده :
طبق روایت مشهور هنگامی که حضرت خدیجه رحلت کرد، فرشتگان رحمت از جانب خداوند کفن مخصوصی برای خدیجه نزد رسول خدا آوردند واین علاوه بر اینکه مایه برکت برای خدیجه بود،مایه تسلی خاطر رسول خدا گردید. وبه این عنوان تقدیر وتجلیل جالبی از طرف خداوند؟ حضرت خدیجه به عمل آمد.
پیامبر اکرم پیکر مطهرحضرت خدیجه را با آن کفن پوشانید.سپس جنازه او را با همراهان به سوی قبرستان معلی بردند تا در کنار مادرش حضرت آمنه به خاک بسپارند . درآنجا قبری برای حضرت خدیجه آماده کردند، رسول خدا درمیان آن قبر رفت و خوابید ، سپس بیرون آمد وآن گوهر پاک را در آنجا به خاک سپرد.

مقام حضرت خدیجه در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

این بانوى بزرگوار و الگوى ممتاز زن مسلمان، در نزد پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از احترام و محبوبیت خاص برخوردار بود.
نویسندگان تاریخ و راویان حدیث در مورد تعریف و ستایش پیامبر از خدیجه وعلاقه ومحبت به او جملاتی نقل کردهاند که ما نمونهای از آن را در اینجا میآوریم؛ عایشه که خود از همسران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) پس از خدیجه (علیها السلام) میباشد، علاقه و محبت شدید آن حضرت نسبت به خدیجه کبری(علیها السلام) را این گونه توصیف میکند:

” من خدیجه را هرگز ندیده بودم، اما آنچنان که بر خدیجه حسد ورزیدم، بر هیچ یک از همسران پیامبر رشک نبردم، چرا که پیامبر او را بسیار یاد می کرد …[۴] او از خانه بیرون نمی آمد مگر آنکه خدیجه را یاد می کرد و او را به نیکی ستایش می نمود …[۵] و از ستایش او و استغفار برای او دل تنگ و خسته نمیشد …[۶] هرگاه رسول خدا گوسفندی را ذبح می کرد، می گفت آن را به دوستان خدیجه بفرستید. سر انجام روزی علت این کار را پرسیدم؛ فرمود: من دوست خدیجه را هم دوست دارم …[۷]

مقام حضرت خدیجه در کلام حضرت امیرالمؤنین علیه السلام

امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود:
«سادات نساء العالمین اربع: خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد وآسیه بنت مزاحم ومریم بنت عمران ؛ »[۸] « سرور بانوان دو جهان چهار بانو است که عبارتند از :خدیجه ، فاطمه ، آسیه و مریم »

مقام حضرت خدیجه در کلام دیگران
ابن حجر که از علمای برجسته اهل تسنن است، میگوید: «از امتیازات خدیجه آن است که او همیشه پیامبر را گرامی می داشت و سخن او را چه قبل از بعثت و چه پس از بعثت تصدیق می کرد.[۹]»

یکی از ادبای مسیحی عرب(سلیمان الکتانی)، آنرا این چنین می ستاید:
«خدیجه دوستی خود را به همسرش بخشید؛ در حالیکه احساس بخشش نمی کرد، بلکه احساس می کرد که از او محبت و دوستی می­گیرد و همه سعادت را از او کسب میکند. ثروتش را به او بخشید و حال آنکه احساس نمیکرد که میبخشد، بلکه احساس او این بود که از او هدایت را که بر همه گنجهای روی زمین برتری دارد، کسب میکند…[۱۰]»
شخصیت و مقام حضرت خدیجه سلام الله علیها بررسی وتحقیق بیشتری را میطلبد که در اینجا به همین مقدار بسنده میشود.

——————————————————————————–
[۱] . محلاّتی، ذبیح الله ؛ ریاحین الشریعه، تهران، دارالکتب الاسالمیه ، ج۲،ص۲۰۷
. : مجلسی، محمدتقی؛ بحار الانوار ، بیروت ، مؤسسه الوفاء ،۱۴۰۴ه. ق ، ج۱۶،ص۷[۲] [۳] . مجلسی، محمدتقی؛ بحار الانوار ، بیروت ، مؤسسه الوفاء ،۱۴۰۴ه. ق ، ج۱۶،ص ۸٫
[۴] . مستدرک صحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۸۶- أسد الغابه، جلد ۵، صفحه ۴۳۸
[۵] . الإستیعاب، جلد ۲، صفحه ۷۲۱- أسد الغابه، جلد ۵، صفحه ۵۳۹
[۶] . سیر أعلام النبلاء، جلد ۲، صفحه ۸۲
[۷] . الإصابه، جلد ۴، صفحه ۲۷۵
[۸] . معتزلی، عبدالحمید ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدیدمعتزلی ، قم، ۱۴۰۴ه.ق،ج۱۰،ص۲۶۶
[۹] . الإصابه، جلد ۴، صفحه ۲۷۵
[۱۰] . وتر فی قمد؛ فاطمه الزهرا ، صفحه ۱۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *