صفحه اصلی / معرفی حوزه

معرفی حوزه

 

 

درآمـــد:

یک) تعریف حوزه­­ی مطلوب:

حوزه­ی علمیه، نهادی­ست معرفتی ـ معنوی، و تحقیقی ـ تعلیمی­، که با الهام از منابع معتبر دینی (عقل، کتاب و سنت ) و بازشناسی و روزآمد سازی و کاربست سنت­های عریق و آزموده­ی نظام علمی ـ تربیتی، و مدیریتی ـ معیشتی بازمانده از سلف صالح، به­منظور استکمال نفوس مستعده و به منصّه­ی ظهور نشاندن قابلیت­های فطری داوطلبان، در عرصه­ها و ابعاد «معرفت به حقایق»، «عبودیت الهی»، «اخلاق اسلامی»، «علم نافع» و «مهارتهای»[ :تحقیق وتالیف، تدریس وتبلیغ ] مرتبط بدانها، فعالیت می­نماید. بدین ترتیب نظام جاری و ساری در حوزه­ی مطلوب و معیار، نظامی­است پرور­ش­مآل.

ارکان انسانی [وسخت­افزاری] حوزه عبارتن از: سرپرستی (هادی معنوی ـ علمی)، مدیران، مدرسان، و طلاب، و ارکان معنوی [و نرم­افزاری] آن نیز عبارتند از «علم دین»، «تقوی»، «زهد» و «زی صنفی». (برگرفته از کتاب «حوزه؛ سه­نگاه»)

دو) درباره حوزه تهران [ مصاحبه­ای که قبلا انجام شده به نقل از … درج شود]

سه) مؤسس وسرپرست حوزه امام رضا(ع).[ شناسنامه علمی تفصیلی در این جا درج گردد ]

چهار) تاریخچه­ی فشرده و جایگاه علمی و هویت سازمانی حوزه علمیه امام­رضا(ع) و مدارس تابعه:

  1. پیشینه، و جایگاه تاریخی وعلمی، و کنونه­ی مدرسه­ی علمیه­ی رضائیه:

الف) سوابق و تاریخچه مدرسه علمیه رضائیه:

مدرسه رضائیه در یکی از محله­های قدیمی تهران (خیابان آیت الله شهیدمصطفی خمینی (ره) [بهارستان سابق] پایین­تر از چهار راه سرچشمه، نرسیده به چهار راه سیروس، مقابل بیمارستان دکتر سپیر) واقع­شده است. این نهاد علمی دینی که یکی از قدیمی­ترین مدارس علمیه پایتخت محسوب می­شود، در نیمه­ی دوم قرن یازدهم احداث گردیده. این مدرسه تا قبل از بازسازی آن، به نام بانی­اش مرحوم ملا آقارضا (متوفى ۱۱۱۷) نامبردار بوده است. قدیمی­ترین سند موجود از سابقه و هویت مدرسه متعلق به سال یکهزار و یکصد و سیزده است. در دانشنامه جهان اسلام، درباره­ی این مدرسه چنین آمده است: در میان مدرسه­هاى پیش از عصر قاجارى دو مدرسه مشهورند: یکى مدرسه حکیم هاشم و دیگرى مدرسه رضائیه، هر دو متعلق به قرن دوازدهم درخور ذکرند … مدرسه رضائیه به ملا آقارضا فیروزآبادى (متوفى ۱۱۱۷) منسوب است (کریمان، ص ۳۰۶) و ابوالحسن طهرانى (متوفى ۱۲۷۲)، از فقهاى بنام سده سیزدهم، پیش از سفر علمى به اصفهان و عراق، در همین مدرسه نزد مدرّسى به نامِ سیدآغا، مقدمات علوم را خوانده بود (آقابزرگ طهرانى، طبقات : الکرام، قسم ۱، ص ۳۲). (ر ک: دانشنامه جهان اسلام، جلد چهاردهم، مدخل حوزه علمیه تهران) البته نویسنده محترم مدخل، نام مؤسس مدرسه را که مرحوم ملا آقارضا بوده، با نام  بازسازنده آن که مرحوم سیدرضا فیروزآبادی بوده در هم کرده است.

در دوره پهلوی اول برای توسعه خیابان سیروس، بنا به دستور رضاخان بخشی از مدرسه تخریب شده، امّا مرحوم آیت الله سیدرضا فیروزآبادی (۱۲۵۳ – ۱۳۴۴) ـ که یکی از علمای فعال سیاسی آن دوران بشمار می­رود ـ با مقاومت و مقابله با این اقدام و خرید و انضمام قطعه زمین غربی و توسعه و تجدید بنای آن، از نابودی مدرسه جلوگیری کرده، نام مدرسه از آن زمان به رضائیه تغییر یافته است . به گواهی وقفنامه موجود، ساختمان مدرسه در دهه بیست بازسازی شده است.

اطلاعات کتبی موثق قابل توجهی درباره سابقه تاریخی این مرکز علمی در دست نیست، اما این مقدار روشن است که: از قبل از انتخاب تهران به عنوان پایتخت و توسعه آن، تاکنون، طی حدود دو قرن ونیم گذشته، این مدرسه همواره یکی از مراکز علمی دینی مهم و فعال تهران بشمار می­رفته است.

مدرسه رضائیه طی این دوره ممتد، محل تدریس حکما و فقهای برجسته و مهد تربیت برخی شخصیت­های علمی دینی نامدار بوده.

این مدرسه در دهه شصت و هفتاد، تحت سرپرستی آیه‌ًْ‌الله بُنابی (حفظه الله) فعالیت می­کرده. در جریان جنگ  تحمیلی، از میان طلاب آن افزون بر چهل شهید تقدیم انقلاب اسلامی و میهن عزیز شده است.

بعد از عزیمت آیهًْ‌الله بنابی به تبریز و احداث مدرسه علمیه بناب، مدتی این مدرسه تحت اشراف حضرت آیهًْ‌الله مهدوی کنی (حفظه الله) اداره می‌شده است؛ در سال ۸۲ با موافقت آیهًْ‌الله مهدوی، به حوزه علمیه امام رضا(ع) ملحق شده است و از آن تاریخ تحت نظر استاد رشاد اداره می‌شود.

ب) هویت سازمانی و جایگاه علمی مدرسه:

مدرسه علمیه رضائیه اکنون یکی از مدارس تحت پوشش حوزه علمیه امام رضا(ع) است و مدرسه مرکزی این حوزه قلمداد می‌گردد. در حال حاضر این مدرسه به تحصیل طلاب در سطح دو و سه و نیز دروس خارج فقه و اصول اختصاص دارد که بالغ بر ۱۲۰ طلبه در دو مقطع ذکر شده و دروس خارج مشغول به تحصیل هستند. اکنون این مدرسه یکی از مدارس پررونق در دروس سطوح عالی تهران به شمار می‌رود.

ج) امکانات مدرسه:

  1. بیست واحد مَدرَس.

۲٫شبستان اصلی .

  1. سالن اجتماعات،
  2. کتابخانه.
  3. رایانه­سرا و پایگاه اطلاع­رسانی.
  4. واحدهای دفتری.
  5. آشپزخانه.

د) سازمان نیروی مدرسه:

نیروی انسانی و شمار کارکنان مدرسه به شرح ذیل می‌باشد:

۱) مدیریت

۲) دفتردار۱ نفر

۳) معاون آموزش حوزه امام رضا(ع) و متصدی امور طلاب و دبیرخانه ۲ نفر

۴) معاون پژوهش حوزه‌ی علمیه امام رضا(ع) و متصدی خدمات پژوهشی و کتابداری ۳ نفر.

۵‍ ) معاون تهذیب و امور فرهنگی ۲ نفر.

۶) مدرسین تمام وقت و نیمه وقت ۲۸ نفر .

۷) آشپز ۲ نفر

۸) خدام ۳ نفر

نکته:

به دلیل فرسودگی ساختمان مدرسه باتوجه به موقعیت مکانی‌ آن، ضروری است که تجدید بنا شد تا از ظرفیت و موقعیت آن استفاده بهینه صورت گیرد.

 

  1. پیشینه، جایگاه علمی، و کنونه­ مؤسسهء آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)

 

الف) سوابق و تاریخچه مؤسسه:

با توجه به پیشینه و حضور ممتد و تاثیرگذار استاد رشاد در عرصه مباحث علمی فکری معاصر، ونیاز فزاینده جامعه حوزوی کشور به این مباحث، ایشان در سال ۱۳۷۸ ، مرکزی را با عنوان مجمع معارف اسلامی با هدف ارائه مباحث فکری و الهیاتی جدید، و توسعه فعالیت‌های حوزه علمیه امام رضا(ع)، در محل مدرسه ثامنیه فعلی تأسیس کردند. در آن زمان و به تدریج، سلسله دروسی در زمینه‌های علوم عقلی بویژه تاریخ فلسفه، فلسفه غرب، فلسفه اسلامی، معرفت‌شناسی، فلسفه دین و کلام جدید، منطق، زبان تخصصی، دیگر مهارت‌های مورد نیاز فضلا و طلاب، با حضور اساتیدی از حوزویان روشن‌بین و دانشگاهیان فاضل، در این مجمع برگزار شد.

در ادامه فعالیت‌ها، دروس رایج حوزوی نیز در آن دائر گردید و رفته رفته مجمع معارف، به عنوان یکی از مدارس علمیه‌ی وابسته به حوزه علمیه امام رضا(ع) ملحق شد، در سال ۱۳۸۵ با اخذ مجوز از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، مجمع معارف به مرکز رشته تخصصی کلام تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۷ با صدور مجوز برگزاری سطح دو رشته تخصصی فلسفه از سوی شورای گسترش حوزه­های علمیه کشور، به عنوان نخستین مرکز حوزوی چند رشته‌ای کشور شناخته شد، در سال ۱۳۸۸ با اعطای مجوز رسمی از سوی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور (قم) به عنوان اولین تجربه در تاسیس این نوع واحدهای علمی حوزوی، مرکز رشته‌های تخصصی امام رضا(ع) به مؤسسه آموزش عالی حوزوی ارتقاء یافت.

ب) هویت سازمانی و جایگاه علمی مؤسسه:

مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که موسسه‌ای است با اساسنامه و هویت سازمانی مستقل یکی از واحدهای علمی آموزشی مرتبط به حوزه علمیه امام رضا(ع) است و در حال حاضر مؤسسه در سطوح دو و سه رشته‌های تخصصی فلسفه، کلام، حقوق عمومی، حقوق خصوصی و جزا، دارای ۳۵۰ دانش‌پژوه است.

این مؤسسه همه ساله از میان طلاب و فضلای واجد شرائط سراسر کشور، طبق برنامه‌ای معین و ضوابط حوزه‌های علمیه، شماری از داوطلبان را پذیرش می‌کند، مدرسین مؤسسه از میان اساتید فاضل و با تجربه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزیده می‌شوند.

مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) هر چند مرکز علمی جوانی است اما دستگاهی بالنده و رو به ارتقاء است، و برنامه‌های جدیدی را در زمینه پژوهش و تربیت نیرو در دستور کار خود دارد؛ از جمله این فعالیت­های علمی اجرای تحقیق در زمینه­های مورد اشاره به انگیزه تولید علوم انسانی اسلامی، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، و همایش­ و هم­اندیشی در زمینه مباحث فکری نوپدید، و برپایی دوره‌های علمی و کارگاه‌های مهارت‌آموزی جهت رفع نیازمندی‌های فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه تهران است.

براساس پاره‌ای مذاکرات و تفاهمات اولیه با مسؤولین برخی مراکز فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی، مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، دوره‌های تخصصی‌یی را اختصاصاً برای افراد واجد شرائط معرفی شده از سوی نهادها و در جهت رفع نیاز این دستگاهها به نیروی انسانی متخصص و کارشناس دینی، برگزار کرده است. توافق با مسؤولین قوه قضائیه در مورد تربیت نیروی قضایی و جذب دانش­آموختگان مؤسسه از جمله این برنامه­هاست.

ج) امکانات مؤسسه:

به جهت جدید‌التأسیس بودن مؤسسه و وجود پاره­ای مشکلات در تامین منابع مورد نیاز، و فقدان پشتوانه کافی مالی، مرافق و امکانات درخوری در اختیار آن نیست. در حال حاضر مؤسسه در یک ساختمانی استیجاری مستقر است. فضای فیزیکی و امکانات سخت‌افزاری مؤسسه بشرح زیر است:

  1. ده باب مَدرس برای برگزاری دروس بطور متناوب،
  2. سالن چند منظوره جهت برگزاری اجتماعات و مراسم،
  3. اطاق رایانه و کتابخانه تخصصی،
  4. قسمت دفتری و امکانات اداری محدود،
  5. تعدادی اطاق ، برای استراحت بین دروس استادان ، و محل مباحثه جمعی طلاب و دانش‌پژوهان.
  6. حیاط.

د) سازمان نیرو و شمار کارکنان مؤسسه:

  1. رییس مؤسسه، ۱ نفر،
  2. مدیر مؤسسه، ۱ نفر،
  3. امور دفتری و اداری، ۱ نفر،
  4. معاون مؤسسه (و نیز متصدی آموزش و امور طلاب) ۱ نفر،
  5. معاون پژوهش، ۱ نفر،
  6. متصدی امور فرهنگی و تهذیب، ۱ نفر،
  7. مدرسین، بر حسب نیاز، در حال حاضر ۱۲ نفر،
  8. خدام و نگهبانی، ۱ نفر،

تذکر: به دلیل مشکلات مالی، برغم محدود بودن پست‌های سازمان مؤسسه، افراد همگی تصدی بیش از یک جایگاه سازمانی را بر عهده دارند.

 

۳- پیشینه، جایگاه تاریخی وعلمی، و کنونه­ مدرسه علمیه  محمدیه:

 

الف) سوابق و تاریخچه مدرسه علمیه محمدیه:

مدرسه [خان] محمدیه یکی از مدارس پرسابقه حزه تهران به شمار می­رود. این مدرسه در سال ۱۳۰۰ هجری قمری تأسیس و در سال ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۱ هجری شمسی بازسازی شده است، که در فرایند تجدید بنا توسط اوقاف با تایید سازمان میراث فرهنگی یک طبقه بر آن افزوده شده است.

ب) هویت سازمانی و سطح علمی مدرسه:

مدرسه علمیه محمدیه یکی از مدارس تحت پوشش حوزه علمیه امام رضا(ع) که زیر نظر حضرت حجهًْ‌الاسلام والمسلمین رشاد اداره می‌شود می‌باشد، در مقطع مقدمات و سطح یک فعالیت می‌کند و بالغ بر یکصد طلبه در پایه‌های ۱ تا ۳ در آن شاغل به تحصیل هستند.

 

ج) امکانات مدرسه محمدیه:

  1. ۲۲ حجره برای طلاب شب خواب
  2. آشپزخانه با ظرفیت ۱۲۰ پرس پخت غذا
  3. کتابخانه با مخزن کتاب ۵۰ متر مربعی
  4. اطاق سایت و رایانه با ظرفیت نصب ۱۲ دستگاه که فعلاً فاقد تجهیزات کافی است
  5. تعداد کلاس (مدرس‌ها) به تعداد ۵ سالن

د ) سازمان نیرو و شمار نفرات: شمار افراد شاغل در مدرسه: به شرح ذیل می‌باشد:

۱) مدیریت ۱ نفر

۲) دفتردار ۱ نفر

۳) معاون آموزش و متصدی طلاب ۲ نفر

۴) ‌معاون پژوهش و متصدی خدمات پژوهشی ۲ نفر

۵) معاون تهذیب و متصدی امور فرهنگی ۲ نفر

۶)‌ مدرسین تمام وقت ۵ نفر و نیمه وقت و پاره وقت متغیر بر حسب نیاز.

۷) خدام ۳ نفر

۸) آشپزخانه ۲ نفر

 

۴- پیشینه، جایگاه علمی، و کنونه­ مدرسهء علمیه  ثامنیه:

 

الف) سوابق و تاریخچه مدرسه علمیه ثامنیه:

این مدرسه که نخست به‌صورت منزل مسکونی و خانه قدیمی مورد استفاده بوده و از سوی مالک آن جهت امور دینی واگذار شده و سپس توسط حضرت آیهًْ‌الله مجتبی تهرانی با تشریفات قانونی در تاریخ ۱۹/۵/۱۳۷۰ به استاد رشاد واگذار گردیده و بعد از تجدید بنا توسط ایشان به عنوان مدرسه علمیه وقف گردیده است و پرونده اوقافی‌ای برای آن در اداره اوقاف تشکیل شده و از سوی متولی محترم به نام ثامنیه نامیده شده است. این ساختمان در سه طبقه و یک زیرزمین بنا شده است و امکانات تحصیلی و رفاهی لازم برای حدود یکصد نفر روزانه و ۴۰ نفر شبخواب را داراست.

ب) هویت سازمانی و سطح علمی مدرسه:

مدرسه علمیه ثامنیه یکی از مدارس وابسته به حوزه علمیه امام رضا(ع) است که تحت نظر و هدایت استاد اداره می‌شود می‌باشد. این مدرسه اکنون به تحصیل طلاب سطح دو و پایه‌های ۴ و ۵ اختصاص یافته است.

ج) امکانات مدرسه:

  1. ۱۰ حجره برای طلاب شب‌خواب،
  2. کتابخانه با مخزن کتاب ۵۰ متر مربعی،
  3. اطاق سایت و را یانه با ظرفیت نصب ۶ دستگاه که فعلاً فاقد تجهیزات کافی است.
  4. تعداد ۴ کلاس (مدرس) مناسب،
  5. شبستان مجهز برای مراسم و همایش‌ها.
  6. زیر زمین برای اجتماعات داخلی.

د) سازمان نیرو و شمار نفرات: تعداد کارکنان شاغل در این مدرسه به شرح ذیل می‌باشد:

۱) مدیر ۱نفر

۲) دفتردار ۱ نفر

۳) معاونت آموزش و امور طلاب و متصدی و دبیرخانه ۲ نفر

۴) معاون پژوهش متصدی خدمات پژوهشی ۲ نفر

۵) معاون تهذیب و امور فرهنگی ۲ نفر

۶) مدرسین تمام وقت ۴ نفر و اساتید نیمه وقت و پاره وقت متغیر بر حسب نیاز

۷) خدام ۳ نفر.

 

نکته:

از آنجایی که ساختمان این مدرسه فاقد محوطه باز کافی و حیاط مناسب می‌باشد، ضروری است زمین‌های متروکه جنوبی و غربی آن ابتیاع و با تغییر وضعیت ضمیمه مدرسه گردد.

 

ـ تصویر وقفنامه مدرسه:

والسلام

دفتر حوزه علمیه امام رضا(ع)

 

بیانیه رسالت حوزه­ی علمیه امام رضـا (ع)

حوزه علمیه امام رضا علیه السلام و مراکز وابسته به آن به عنوان یکی از نهادهای علمی فرهنگی اسلامی و برآمده از انقلاب اسلامی ، در مجموعه عظیم حوزه های علمیه کشور است که در راستای چشم انداز واهداف ترسیم شده و به عنوان یک نهاد تمهیدی برای آموزش و توسعه دانش بشری مبتنی بر غایت گرایی آفرینش ، آموزه های وحیانی و معارف و علوم اسلامی پایه گذاری شده و بر این باور است که درتعالیم اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام که تبلور ناب آن است ، ظرفیت و جامعیتی نهفته است که با روزآمدی وکارآمدی و تبیین دقائق وظرایف و کاربردی کردن آن ، می توان درعلوم و فنون بشری تحولی عظیم پدید آورد و در پرتو آن عالمان متعهد ومتخصص ، شایسته و فرهیخته تربیت نمود. این مرکز بر مبنای اصول و ارزشهای اسلامی ، علم را نورالهی ، سرمایه ای والا و مایه کمال و تعالی انسانهای مستعد و مهذب می داند و معتقد است که تعلیم و تعلم همراه با تهذیب نفس ، درراستای حرکت انبیاء الهی علیهم السلام و مهمترین رسالت انسان است و تنها با الهی شدن انگیزه ها و هدفها و توأم شدن علم و عمل ، نقش حقیقی علم در جامعه بشری ایفا خواهد شد . حوزه علمیه امام رضا علیه السلام ومراکزوابسته برآن است تا با بهره مندی از آموزه های دینی و دستاوردهای علمی ، الگویی برای تربیت دینی در نظام حوزه های علمیه موجود ارائه نماید و بر اساس آموزش دین محور ، طلاب عالم ، مهذب و دارای روحیه انقلابی وتفکر بسیجی براساس آرمانهای امام خمینی(رحمه الله) و بدور از افراط وتفریط تربیت نموده و در اعتلای جامعه اسلامی در ابعاد علمی و اجرایی پیشرفتی شگرف ایجاد نماید . این مرکز برای تحقق اهداف و ارتقای مستمرکیفیت خود توجه به موارد زیر را ضروری می داند:

 

تقوا. تزکیه وتقوا مقدمه وبستر آموزش و تعلیم است.(تزکیه مقدم برتعلیم است)

نظم. نظم وانضباط وبرنامه داشتن وجدیت وتلاش درامریادگیری و آموزش.

روشهای نوین .بهترین ابزاروشیوه برای تعلیم وتربیت  (مربی مهذب ومتعهدومربای با استعداد وباانگیزه واستفاده از ابزار نوین وفن آوری .)

تبلیغ. یادگیری برای تبلیغ.

پژوهش. آموزش پژوهش محور وجدیت در امر مباحثه.

گزینش. جذب اساتید وهیات علمی فوق العاده ممتاز وگزینش طلاب بسیار مستعد وبا انگیزه ی بالا.

نخبه‌گان. توجه ویژه به نخبه گان از بدو گزینش وایجا تسهیلات وزمینه های رشد.

نشاط. نشاط علمی ونشاط معنوی توام باهم.

بهره‌وری. استفاده بهینه وثمربخش ازهمه ظرفیتها وقابلیتهاو امکانات موجودبه شرط ثمربخشی.

١. جذب طلاب مستعد و جویای اخلاق و علم ازخانواده های مؤمن و معتقد به تعالیم مکتب حیات بخش اسلام و پایبند به ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی با اولویت تداوم رشد و تعالی تا آخرین سطوح ومدارج علمی حوزوی .

٢. بهره مندی از عالمان واساتید اندیشمند،انشمند ، مومن ، متعهد ، مهذب و انقلابی.

٣. ایجاد ارتباطات شایسته کلیه طلاب واساتید و دستیابی به فضای صمیمیت و همکاری درراستای چشم اندازو اهداف ترسیم شده .

۴. تقویت ایمان و غیرت دینی ، رشد اخلاق اسلامی و تهذیب نفس از راههایی مانند ایجاد فضای سالم اعتقادی و اخلاقی و ارائه آموزه ها و الگوهای عملی.

۵. اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه ها و محتوای آموزشی ، پرورشی وپژوهشی در راستای کسب دانش و تعمیق ایمان ، ایجاد وتقویت هویت اسلامی ، ایرانی و روحیه پرسشگری وجستجو گری .

۶. رشد فزاینده علمی و اعتقادی همراه با سلامت ونشاط جسمی،  روانی از راههایی مانند تقویت فضای برخوردار از نشاط ،امید ، خلاقیت ، ابتکار و ایجاد بنیه لازم برای کسب مدارج بالاتر .

٧. ارتقاء کیفیت مدیریت حوزها ی وابسته متناسب با مقتضیات و تحولات علمی ، اجتماعی و فناوری ، تقدم کیفیت بر کمیت برون دادها ،تخصیص بهینه امتیازات و تسهیلات بر پایه اهداف و نظام ارزشیابی

٨. بهره مندی از دستاوردهای مفیدمراکز علمی حوزوی و دانشگاهی خصوصاً دانشگاههای همسو با حوزه در ابعاد گوناگون ازجمله ظرفیتهای نیروی انسانی ، دقت و کارآمدی آموزش وتسهیل ارتباطات علمی ، باتوجه به مقتضیات و نیازهای جامعه ، با این تأ کید که فناوری همواره نقش تمهیدی و ابزاری برای تحقق رسالت حوزه ها ی علمیه امام رضا علیه السلام را داشته باشد .

٩. متعهد بودن دانش و دانشور درقبال عدالت، حرمت و کرامت انسانی ، حفظ نعمتهای الهی و مشکلات و آلام بشری .

١٠. متعهد بودن دانش و دانشور درقبال افزایش انسجام اجتماعی ، برادری ، محبت ، نظم اجتماعی ، وجدان کاری ، تعهد پذیری و کاهش و رفع مشکلات جامعه ، مقابله با تهاجم فکری و فرهنگی از موضع تفکر اسلامی ، هدایت جامعه به سمت خوداتکایی و افزایش مشارکت مردم در اعتلای نظام اسلامی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام ومراکز وابسته ، پیروی واطاعت از ولایت مطلقه فقیه درعصر غیبت را شرط انتظار سازنده ، امتداد پیروی از پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه وآله وسلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) و از مبانی اساسی خود می داند و ضمن پاسخگویی در برابر هیأت امنای عالم و دین محور خود بار اصلی تحقق رسالتش را بر دوش مدیران ،اساتید،طلاب و نیروهای اجرایی شایسته ، کارآمد و متعهد می داند.