صفحه اصلی / اخبار حوزه / مراسم عزاداری ایام محرم

مراسم عزاداری ایام محرم

مصباح الهدی یعنی چی؟
روایت « ان الحسین مصباح الهدی و سفینهالنجاه » رو خیلی شنیدیم ؛ و البته اکثرا هم اینجوری معنی کردیم که : همانا حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجاه است .
اگر هم چراغ بگوییم منظور این است
عربهای قدیم کاروانی و با شتر و یا اسب مسافرت میکردن . گاهی کاروان در بیابانهای عظیم و بزرگ گم میشد ، به طوری که دیگه از هیچ راهی نمیتونستن حتی احتمال بدن که راه از کدوم سمت هست .
وقتی چنین حالتی پیش میومد ، چندین روز کاروان حیران بود ، همه گرسنه و تشنه ، آذوقه از دست رفته ، بدون آب و غذا ، کودکان و زنان در معرض تلف ، جایی که دیگه نه ثروتی به درد میخوره و نه توانایی مالی و جسمی ، نه مقامی به درد میخوره و نه نسب ، هر لحظه احتمال داره جونشون از دست بره ، حالا اگه این کاروان گم شده ی با این وضعیت رو ، در شب فرض کنید که دیگه بدتر . چون هیچ جایی رو نمیبیه که بخواد حرکت کنه . یعنی واقعا در معرض تلف.
چنین کاروانی فقط چشمشون کار میکنه که نشونه ای چیزی پیدا کنن و برن به سمت آبادی و آب و غذا .
حال اگه در شب ، از دور دور ها چراغکی دیده بشه ، این یعنی نجات .
این یعنی زنده ماندن کاروان.
این یعنی احیای دوباره.
عربها به چنین چراغی که از دور دست ها مشاهده میشد و امید زندگی رو به همه برمیگردوند میگن « مصباح » ،
همانا حسین علیه السلام مایه زندگی و احیای بشر ، در زمانی هست که روح انسان در معرض تلف بود و هست . در زمان خود مبارکشون ، وقتی اسلام داشت نابود میشد و بشر داشت دوباره به حالت جاهلیت و حتی جاهلیتی فراتر از جاهلیت قبل باز میگشت ، اومدن و با نثار جون خودشون و اصحابشون ، همون چراغی شدن که کاروان بشریت رو نجات دادن ، و البته در هر زمانی از تاریخ هم ، تمسک به حسین علیه السلام ، مایه نجات بشر خواهد بود . همونطوری که در زمان فتنه این مساله به اثبات رسید و هر کسی تاریخ کربلا رو در این مساله پیاده کرد ، براحتی یزید و یزیدیان رو از حسین زمان تشخیص داد

بنابراین با توجه به مطالب گذشته و با در نظر گرفتن مجموعه احادیث مرتبط- سیدالشهداء- ترجمه “مصباح” به چراغ (سراج عربی) در حدیث، که به عنوان بیان مصداق مطرح است، درست نبوده و جامعیت مفهوم مصباح را زیر سوال می برد.
پس در تبیین بخش اول حدیث شریف “مصباح هدایت” می توان گفت: هدایتگری سیدالشهداء با جان نثاری آن حضرت در راه دین جد بزرگوارش تابیدن گرفته و با شهادت آن امام همام، اسلام ظهوری دوباره پیدا نمود . در واقع تجلی و درخشش نور حسینی در روز عاشورا آشکار شده و تا ابد ” راه ” را برای روشندلان عالم هموار کرد. از بدن پاره پاره آن حضرت گرفته تا سر بریده در بالای نیزه، همه تشعشع انوار هدایت حسینی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *