صفحه اصلی / اخبار حوزه / دومین نشست ادبی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام با حضور استاد معظم حجت الاسلام مرادزاده درتاریخ ۲۰/۷/۱۴۰۰ برگزار شد.

دومین نشست ادبی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام با حضور استاد معظم حجت الاسلام مرادزاده درتاریخ ۲۰/۷/۱۴۰۰ برگزار شد.

  • هدف اصلی از این نشست استفاد مکفی از خرد جمعی و نخبگانی جهت تحلیل عناصر نظام آموزشی ادبیات عرب و بکارگیری مناسب عناصر جهت وصول سریع­تر و کامل­تر به اهداف آموزشی حوزه علمیه می­باشد.
  • عنوان «بررسی معیارهای تحول ادبیات در حوزه علمیه» ضروری ترین عنوان برای تولید نظام تحولی در ساختار ادبیات عرب می­باشد. این معیارها باید به عنوان اسناد بالادستی مورد توجه عاملان موثر در ارکان نظام آموزشی ادبیات عرب قرار گیرد تا تحول دچار سلیقه محوری در تحول نشود، چرا که این امر از بزرگترین موانع یک تحول اساسی و کامل است.
  1. ذکرحداقل سه گفتمان در جریان­های شاخص حوزه درباره تحول ضروری است:
    1. الف) گفتمان متجمّد سنتی اندیش با مختصات ۱٫ تصلب بر وضع موجود ۲٫ متفاوت با سنتی گرایی غربی مواجه قداست آمیز با میراث گذشته.(با شعار عصمت پنداری، دژ پنداری)
    2. ب) گفتمان متجدّد نواندیش با مختصات ۱٫ متفاوت با نواندیشی ۲٫ گسستن از تبار و تاریخ .از جمله پیامدها و رویکردهای منفی در این دو گفتمان: فقدان نگاه به تحول حوزه و تبدیل دانشگاه به حوزه و یا حوزه به دانشگاه می‌باشد.(با شعار گهنه پنداری)
    3. ج ) گفتمان مجدّد نوگرا با مختصات: ۱٫ احیای میراث معرفتی و معیشتی سلف ۲٫ معیار بودن حقیقت بجای نو و یا کهنگی (با شعار نحن ابناء الدلیل)
  • «تحول» در این نشست به معنای ضعف زدایی و قوت افزایی است.
  • مقصود از «ادبیات»  نظام تعلیم وتعلم علم ادبیات عرب است.
  • مهم­ترین ارکان نظام آموزشی که باید در مسیر این نشست­ها مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از: اهداف، متعلم، معلم، متن آموزشی، روش تدریس، ارزیابی.
  • این نشست با سوال مجری کارشناس محترم جناب حجت الاسلام احمد قاری مبنی بر «تعریف تحول» آغاز شد.
  • جناب استاد مرادزاده با بیان مقدمه­ای بر اولویت­های تحول حوزه بر این موضوع که تعریف تحول عبارت است از «ضعف زدایی و قوت افزایی» صحه گذاشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *