صفحه اصلی / اخبار حوزه / حضرت آیت الله علی اکبر تولیت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام در ابتدای درس خارج پنج شنبه گفت: افتراء غیر از انتقاد است، انتقاد حق هرکسی است اما هیچکس حق افتراء بستن به غیر را ندارد

حضرت آیت الله علی اکبر تولیت حوزه علمیه امام رضا علیه السلام در ابتدای درس خارج پنج شنبه گفت: افتراء غیر از انتقاد است، انتقاد حق هرکسی است اما هیچکس حق افتراء بستن به غیر را ندارد

حتی اگر طرف انتقاد منتقد کافر و منافق باشد، شرعا افتراء بستن به اهل کفر و اصحاب نفاق هم حرام است.
نباید انتقاد با انتقام خلط شود، و نقد از نفی، ماهیتا و غایتا متفاوت است، غرض از نقد و انتقاد اصلاح و نهی از منکر است.
آیت الله رشاد تصریح داشت: رعایت حریم مقامات و مسؤولان نظام مورد تاکید جدی رهبر معظم انقلاب دام ظله است و باید بجد هم رعایت شود، البته این بدان معنا نیست که مسؤولان هر کاری بکنند از مصونیت بی حد و حصر برخوردارند.
ما طلبه ها بیش از سایر اقشار باید پایبند منطق و اخلاق نقد و امر به معروف و نهی از منکر باشیم، طرح مطالب ناصواب و به شیوه ناصواب تر قبیح مضاعف است.
وی افزود: صدا و سیما باید با تدابیر شایسته و تدوین شیوه نامه های مناسب و توجیه افرادی که این تریبون ملی را در اختیار آنها قرار می دهد، از وقوع موارد دور از منطق و اخلاق در برنامه های خود پیشگیری نماید تا هر از چندی شاهد رخدادهای دور از منطق و اخلاق و موازین شرعی در برنامه نباشیم.

لازم بذکر است صحبت های اخیر خارج از عرف اخلاقی و علمی یکی از میهمانان برنامه تلویزیونی «زاویه» موجب اعتراض به حقِّ اهالی اندیشه و فرهنگ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *